Tuesday, August 31, 2010

Erti sebuah Kemerdekaan...

Merdeka.. Merdeka... Merdeka... Semangat aku laung merdeka ek ermm bukan ape aku baru merdeka 1 paper coz arinie midterm.. Erkk ada kena mengena ke dengan entry nie.. Hee sorry penat la baru balik dari kampus so melalut sikit.. Heheehe..

Ok kita serius k.. Agak² korang ingat tak sejarah kemerdekaan negara tercinta nie.. Ala bukan nak suruh korang mengadap buku sejarah tapi saja la suka² mengimbau zaman² sekolah yang terpaksa menghafal tarikh² penting tue kan.. Syhhh...aku agak malas baca buku sejarah sebenarnya... Hee~ 

Tak sangka rupa²nya dah 53tahun MALAYSIA merdeka.. Tapi camner yea dengan pemikiran rakyatnya.. Sebenarnya kita nie betul² dah merdeka atau sekadar negara merdeka dari serangan penjajah jer.. Tak terfikir ke sebenarnya bukan negara yang dijajah tapi minda dan gaya hidup kita yang dijajah.. Kenape korang tak percaya ek cakap aku.. Ok takpe.. Agak² korang la kan korang ingat tak lagu NegaraKu.. Korang ingat tak nama² PM kita.. Korang ingat Rukun Negara Malaysia..?? Korang tahu makna warna setiap warna pada Jalur Gemilang.. Ermm jangan tanya aku Jalur Gemilang tue ape kang aku suruh ko keluar dari Malaysia kang.. 
Ermm lagu ape yea yang kita selalu dengar.. Lagu berbudayakan Malaysia ke..?? Pakaian ape yea kita pakai ermm pakaian Malaysia ke..?? Gaya hidup anak² remaja kita plak camner yea.. Budaya Malaysia ke semua tue or kite sendiri lebih teruk dari omputih.. Rasanya semua tue kite boleh fikir sendirikan.. Sejauh mane kita merdeka sebenarnya..
Tak guna kalau hanya tahu menyebut Merdeka...Merdeka...Merdeka...!! setiap tahun tapi makna disebaliknya tak pernah kita selami ape makna sebenar kemerdekaan.. Aku agak sedih sebenarnya dengan generasi muda sekarang nie.. Yup...aku sendiri generasi muda and aku akui ada jugak yang memang bagus tapi untuk ape dibanggakan dengan hanya 2 3 kerat yang berguna kalau ramai lagi yang hanyut.. Yok sama² kita nilai diri sendiri n cuba buat yang terbaik untuk negara tercinta.. Jangan biar tanah tumpah darah sendiri tergadai and yang paling penting jangan mudah biar diri kita dipengaruhi anasir² jahat.. Salam kemerdekaan untuk semua... PEACE~

0 comments:

You can replace this text by going to "Layout" and then "Page Elements" section. Edit " About "