Thursday, September 30, 2010

Melakar nama baik di tempat kerja

Lapor diri..?? Wahh confirm excited kan nak mulakan kerja. Excited² jugak tapi jangan lupa persiapkan diri dengan ilmu alam perkerjaaan. So nanti takde la menggelabah tak tentu hala bila berhadapan dengan "boss" dan rakan sekerja kan. Yok tengok persiapan yang perlu ada sebelum korang mulakan karier korang.
  1. Rajin² ringankan mulut tue bertegur sapa dengan rakan sekerja. Kang tak pasal² kena cop sombong pulak.
  2. Amalkan gaya kerja berkumpulan. Kalau tak faham tanya jangan buat² pandai yea. Berbincang sesama ahli kumpulan bagi mengelakkan sebarang kesilapan dalam bekerja.
  3. Pastikan korang ada kemahiran komunikasi yang baik. 
  4. Pandai kawal emosi dan tekanan. Jangan emo dekat tempat kerja so sebaiknya share problem dengan orang yang boleh dipercayai.
  5. Mahirkan diri menggunakan teknologi tapi jangan pulak asyik main FB jerk.. 
  6. Berani tonjolkan bakat dan jangan takut untuk memberi idea yang bernas. Tak mustahilkan kalau idea korang boleh diguna pakai so nama korang jugak yang naik kan kan..??
  7. Hah yang nie jangan dok buat yea.. Jangan dok bergosip dan mengumpat jerk tak baik tau.. Silap² korang kena pulau ngan rakan sekerja. Naya jerk..
  8. Sentiasa positive thinking dan open minded. Terima segala kritikan sebagai semangat untuk korang jadi yang lebih baik dan berdisplin.
  9. Belajar hormat pendapat orang lain eh..

Orang cakap nak buat pape pun mesti ada persiapan yang rapi dan teratur kan so rasanya takde la susah sangat nak berhadapan dengan rakan sekerja nie. Yang penting jangan hipokrit dan sentiasa amalkan sikap ingin belajar. Tak rugi rasanya kalau menimba ilmu dari orang yang lebih berpengalaman kan. So rajin² la bertanya dan selamat maju jaya dalam semua bidang pekerjaan korang yea.

0 comments:

You can replace this text by going to "Layout" and then "Page Elements" section. Edit " About "