Thursday, September 30, 2010

Cincin di jari manis

Baru bertunang ke, dah kahwin ek or dah jadi GF/BF orang..?? Pernah tak korang tertanya camtue or aku sorang jerk yang dok sibuk tengok jari orang..?? Hehe.. Ermm bukan ape coz tadi hang out then tertengok ramai jugak guy yang pakai cincin.. Bukan cincin biasa tau tapi cincin COUPLE lagi.. Camner aku tau cincin couple ermm confirm la aku tau.. Sekali tengok design pun dah tahu tau cincin tue cincin ape.. 

Guys selalunya jarang kan pakai cincin and kalau pakai pun confirm yang jenis agak² ganas  tapi kalau cincin couple design tue agak jiwa² la sikit.. Eh yea ke or aku nie memandai jerk wat andaian.. Whatever la yea so kalau aku salah tolong betulkan. 

Kenapa yea kalau pakai cincin jerk mesti orang ingat someone tue dah ada yang punya..? Ntah² saja jerk dorang suka² pakai iyea idak.. Selalunya kalau guy nampak gurlz tue pakai cincin ada jugak yang takut nak tegur kan.. Agak² baru nak ngorat tapi terpandang cincin kat jari terus tak jadi ngorat kan..?? Ermm aku pun camtue gak, kalau agak² nak usha tapi terpandang cincin confirm terus tak jadi.. Bukan apa tak baik ganggu hubungan orang kan.. Wahh tetiba jerk.. Hee~ Ermm ape motif entry aku malam nie ek.. Owhh motif aku just nak bagitahu kalau someone pakai cincin tak semestinya si dia milik orang.. Boleh ke motif camtue.. Haruslah... ;)


Ok nie aku selitkan pemakaian cincin mengikut adab Islam :

Nasihat Nabi Muhammad s.a.w kepada Saidina Ali kw. sesudah Saidina Ali berkahwin dengan Siti Fatima, Nabi s.a.w berpesan kepada Saidina Ali iaitu kalau memakai cincin pakailah di jari
1] jari manis 
2] jari kelingking (anak jari) 
dan jangan memakai pada jari
1] jari tengah 
2] jari telunjuk
Nabi Muhammad s.a.w melarang kerana memakai cincin pada jari telunjuk dan jari tengah adalah meniru cara berhias kaum yang dilaknat oleh Allah iaitu kaum yang derhaka di zaman Nabi Lut a.s

2 comments:

simpleperson said...

biasa la zmn skrng...mcm2 da...
tp bg ak...kurang berkenan klau llki pkai cincin nie...tp tgk jgk la...cincin pe yg d pkai...kdng2 org2 tua cntohnye...ska pkai cincin btu delima ker...pa tah...
pa2 pun niat d hati mau betul...

ketakketikpapankekunci said...

owhhh asalkn niat ikut sunnah Insyallah dpt pahala..tp kena tau la cara pemakaian yg betul right..

p/s : aku ska jerk nengok guy pkai cincin couple coz 2 cam tanda dorg hargai hbgn 2.. heheh~

You can replace this text by going to "Layout" and then "Page Elements" section. Edit " About "