Tuesday, July 27, 2010

Ada apa dengan si "PUTIH"

"aku tak makan sayur" ermm selalukan dengar orang cakap gitu..
Tapi mungkin ramai yang tak tahu, sayur berwarna putih nie sebenarnya banyak khasiat. Jom baca info sihat tentang si "PUTIH" nie..
Lobak Putih :
Lobak putih mengandungi glikosida yang boleh menyembuhkan rasa pedih di dalam perut dan mengatasi insomnia. So kalau makan dengan kerap lobak putih dipercayai boleh mencerahkan kulit coz terdapat vitamin C di dalamnya.. Ermm ape lagi nak cantik and putih makan lobak putih yea..

Tauhu :
Tauhu mangandungi vitamin A, B dan E serta kalsium, zat besi, fosforus, kalium dan sodium.. Apa yang best tauhu nie mengandungi zat minyak  Omega 3 bagi membantu menurunkan kadar kolestrol dan protein..

Bawang Putih :
Ramai yang tahukan bawang putih nie boleh membuang angin dalam badan. Selain tue, bawang putih jugak boleh dijadikan penawar batuk, tekanan darah tinggi, menguatkan otot dan MELAMBATKAN PROSES PENUAAN. (hehehe sengaja highlight kan..)

Tauge :
Ermm ramai yang asingkan tauge di dalam makanan kan.. So baca info tentang tauge nie.. Khasiat si putih keding nie memang bagus coz mengandungi estrogen yang boleh menjaga tulang korang.. Selain tue kandungan kaliumnya yang tinggi dan bagus untuk kesihatan jantung..

pasnie jgn malas² makan sayur yea..
cam cikgu kat tadika selalu cakap kalau tak makan sayur nanti tak cantik..
hehehe..

0 comments:

You can replace this text by going to "Layout" and then "Page Elements" section. Edit " About "